Procedure aanvraag TLV

Het uitgangspunt in Zoetermeer is altijd “regulier onderwijs als het kan, speciaal als het moet”. Als een kind is aangewezen op de specialistische onderwijssetting van een SBO of SO school, dan moet een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd worden bij het samenwerkingsverband. Het SWV heeft als wettelijke taak om de aanvraag van een TLV voor het speciaal (basis)onderwijs te beoordelen en de TLV’s af te geven.

Procedure aanvraag TLV voor scholen/instellingen in Zoetermeer
We volgen de binnen SWV Zoetermeer vastgestelde IHI- procedure. Wanneer gedurende de uitvoering van het ondersteunings- en/of zorgtraject duidelijk is geworden dat de huidige of een andere reguliere basisschool niet langer als passend kan worden beschouwd, dan wordt S(B)O overwogen. Hierbij gaan we er vanuit dat deze stap wordt ondersteund door een breed gedragen advies van de betrokken professionals en ouders. Het besluit tot aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring S(B)O (TLV) wordt genomen in een IHI voorgenomen besluit (VIHI). Bij een VIHI zijn in ieder geval aanwezig: ouder(s), leerkracht, intern begeleider, AB’er en/of orthopedagoog/psycholoog.

  • Er is altijd een AB’er betrokken, afhankelijk van de hulpvraag eventueel met specifieke expertise. De AB’er denkt mee vanuit betrokkenheid bij de leerling, inhoudelijke expertise en kennis van (beschikbaarheid van) het aanbod in S(B)O Zoetermeer en eventueel de regio.
  • Is er (op enig moment) twijfel welk aanbod passend is, dan kan de AB’er de S(B)O- scholen van Zoetermeer anoniem consulteren. Blijft de twijfel bestaan, dan schakelt de AB’er de coördinator passend onderwijs (CPO) in. Behoud van open gesprek over passend onderwijs blijft belangrijk. 
  • Er is bij het VIHI altijd een onpartijdige orthopedagoog/ psycholoog met een onderwijs achtergrond betrokken om het wettelijk vereiste eerste deskundigenadvies te geven. De orthopedagoog/ psycholoog is onpartijdig als hij/ zij de leerling en/of het gezin niet behandelt (nu of in het verleden) en niet werkzaam is op de school waar de leerling mogelijk geplaatst zal worden.
  • Wordt in het VIHI een besluit genomen een TLV aan te vragen, dan dient de IB’er het dossier in bij het TLV- secretariaat (stappenplan Kindkans volgend).
  • Van VIHI tot plaatsing biedt de IB-er ondersteuning aan ouders bij het vinden van een passende school, totdat de leerling definitief geplaatst is.
    • IB-er kan voor consultatie en advies rondom dit traject contact opnemen met de AB-er en/of de CPO.
    • De beoogde S(B)O school maakt zelf de keuze of een rondleiding en gesprek met ouders van een potentiële leerling plaats vindt voorafgaand aan TLV afgifte of na TLV uitgifte. Bij deze keuze wordt de wens van ouders om vooraf een beeld te krijgen van de school meegewogen.
    • Voor de beoogde S(B)O school bestaat de mogelijkheid tot observatie op de huidige school/ instelling en eventueel overleg over bijvoorbeeld mogelijkheden tot voortzetting van de huidige hulpverlening of extra ondersteuning op de beoogde school.
    • Dreigt het proces van plaatsing te stagneren, dan neemt de IB’er altijd contact op met de CPO om mee te denken in het proces.
  • Op het TLV- secretariaat wordt de aanvraag beoordeeld door de tweede deskundige. Dit is  een orthopedagoog/psycholoog die werkt voor het SWV en eveneens niet betrokken was bij de begeleiding van de leerling en/of werkzaam is op de beoogde S(B)O school.
  • Voor leerlingen die al onderwijs binnen het S(B)O volgen, maar aangewezen zijn op een andere vorm van onderwijs, geldt eveneens de hier beschreven werkwijze.

Het stappenplan voor het indienen van een dossier bij het TLV- secretariaat is te vinden in Kindkans.