IHI werkwijze in globale stappen

Binnen SWV PO Zoetermeer vormt de IHI werkwijze het kader van waaruit de ondersteuningsbehoeften van leerlingen worden besproken en extra middelen worden toegekend. IHI staat voor Integraal Handelingsgericht Indiceren. Een stappenplan dient als leidraad. Het IHI stappenschema is een hulpmiddel, geen doel op zich. Steeds weer dient de onderwijsprofessional zich de vraag te stellen: ’Wat is nodig in het belang van deze leerling?’ In elke stap is de vraag van belang: ‘Hoe kan de leerkracht het beste worden ondersteund bij zijn/haar handelingsgerichte houding t.a.v. de ondersteuningsbehoefte van de betreffende leerling?’

Gedurende de IHI- werkwijze wordt voortdurend afgewogen of en welke expertise nodig is. In principe wordt het stappenschema chronologisch doorlopen, maar het is mogelijk over te stappen van de onderwijsroute (a) naar de zorgroute (b) of andersom (zie figuur 1).

 

figuur 1 IHI stappenschema

Stap 1 – De leerkracht
De leerkracht is de centrale professional, die op basis van de noodzakelijke competenties de leerlingen in zijn/haar groep handelingsgericht stimuleert, volgt, observeert en begeleidt. Het is de leerkracht, die in een zo vroeg mogelijk stadium bij de ouders/verzorgers ‘aan de bel moet trekken’ wanneer de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van een leerling daartoe aanleiding geeft.

Stap 2 – De leerkracht – de ouders/verzorgers
In goed overleg tussen de leerkracht en de ouders/verzorgers – waar mogelijk met inschakeling van de leerling zelf – wordt op basis van handelingsgericht werken in een zo vroegtijdig mogelijk stadium een zo passend mogelijk ondersteuningsaanbod gerealiseerd.

Stap 3 – De leerkracht – de ouders/verzorgers – de IB’er
De leerkracht en de ouders/verzorgers krijgen advies en ondersteuning van de IB’er; onder meer n.a.v. leerling(zorg)besprekingen.

Stap 4a – De leerkracht – de ouders/verzorgers – de IB’er – de BPO’er
Met toestemming van ouders/verzorgers wordt ondersteuning van een Begeleider Passend Onderwijs (BPO’er) van het samenwerkingsverband (het is afhankelijk van de problematiek welke BPO’er) en/of de schoolmaatschappelijk werker (SMW’er) ingeschakeld. De betrokkenheid van de BPO’er is consultatief en praktisch (dossieranalyse, observatie, verslag met onderwijsbehoeften, gesprek). In gezamenlijk overleg worden de onderwijsbehoeften vertaald naar een plan van aanpak en/of inzet van extra ondersteuning.

Stap 4b – De leerkracht – de ouders/verzorgers – de IB’er – de SMW’er
De ondersteunings- c.q. zorgbehoefte reikt (mogelijk) verder dan alleen het onderwijs. Dan wordt de SMW’er ingeschakeld.

Stap 5 – De leerkracht – de ouders/verzorgers – de IB’er – de SMW’er – de BPO’er – de orthopedagoog/psycholoog/therapeut
Afhankelijk van de situatie vindt er IHI-overleg plaats met en tussen diverse relevante professionals op basis van het uitgangspunt ‘alle deskundigheid aan de voorkant betrekken’.

Stap 6a – De leerkracht – de ouders/verzorgers – de IB’er
In de huidige setting vindt planning en uitvoering interventies plaats. IB’er (intern) voert de trajectbewaking uit.

Stap 7a en 8a – De leerkracht – de ouders/verzorgers – de IB’er - de BPO’er - de orthopedagoog/psycholoog/therapeut
De interventies worden geëvalueerd en vervolgstappen van het ondersteuningstraject worden bepaald.

Stap 6b – De domeincheck
Indien er nadrukkelijk sprake is van multi-problematiek en er moet worden toegewerkt naar 1 gezin – 1 plan, dan voert de SMW’er de domeincheck uit. Bij een domeincheck breng je zoveel mogelijk in kaart op welke terreinen er risico- en beschermende factoren zijn. Daarnaast is het belangrijk om in beeld te krijgen welke instanties er betrokken zijn bij het gezin. Een melding in de verwijsindex kan onderdeel zijn van de domeincheck.

Stap 7b – Het ‘rondetafelgesprek’
Ter voorbereiding op de ontwikkeling en uitvoering van een ‘1 gezin – 1 plan’ wordt een rondetafelgesprek georganiseerd. Onder leiding van de aangewezen zorgcoördinator vindt deze vorm van IHI-overleg plaats.

Stap 8b – Het 1 gezin – 1 plan
Wanneer meerdere zorg en/of onderwijsondersteuners betrokken zijn bij het kind en het gezin, wordt samen met het gezin één plan opgesteld, onder aanvoering van één coördinator. Er worden heldere doelen opgesteld die elke 6 tot 8 weken geëvalueerd worden.

Stap 9 – Het ondersteunings- c.q. zorgtraject
Gedurende het ondersteunings- c.q. zorgtraject bewaakt de IB-er de onderwijskundige ontwikkeling van de leerling en de uitvoer van de onderwijskundige ondersteuning (intern gericht). De jeugdzorgaanbieder voert regie op het hulpverleningstraject (extern gericht). In brede evaluaties wordt de voortgang op het gezamenlijke plan gevolgd.

Stap 10 – Naar een andere BAO school of naar het SBO of SO
Wanneer gedurende de uitvoering van het ondersteunings- c.q. zorgtraject duidelijk is geworden dat de huidige school niet langer als passend kan worden beschouwd, dan wordt eerst overwogen of een andere basisschool aan de ondersteuningsbehoefte van het kind kan voldoen. Wordt een reguliere basisschool niet langer als passend beschouwd, dan wordt plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs overwogen. Ondersteund door een breed gedragen advies van de betrokken professionals en ouders kan een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden aangevraagd. Het besluit tot aanvraag van een TLV S(B)O wordt genomen in een IHI voorgenomen besluit (VIHI). Bij een VIHI zijn in ieder geval aanwezig: ouder(s), leerkracht, intern begeleider, BPO’er en/of orthopedagoog/psycholoog. Informatie over het aanvragen van een TLV bij ons samenwerkingsverband vindt u hier.